Gefaseerde (ver)bouw- en renovatieprojecten. Een pleidooi voor een planmatige aanpak.

8 December 2016

Vanaf 9:00

AuditoRium4

CommunicatieCampus
Sint-Denijslaan 485, 9000 Gent

workshop schoolbouwformule 08 12 16

Ruim een kwart van de 20.000 scholen in Vlaanderen werden vóór 1950 gebouwd. De infrastructuur is dus vaak verouderd en de wachtlijsten om scholen te vernieuwen zijn lang.

Een (ver)bouw- of renovatieproject zal pas slagen wanneer het uitgevoerd wordt aan de hand van een nauwkeurig uitgewerkt plan van aanpak bedacht door een multidisciplinair schoolbouwteam met een ruime sociale, pedagogische en bouwtechnische visie op de lange termijn.

Onder ruime belangstelling delen ervaringsdeskundigen uit de academische wereld, architecten en schooldirecties hun kennis en ervaringen over het waarom en het hoe van een dergelijk gefaseerd langetermijnplan.

Prof. ir. arch. Maarten Van Den Driessche (UGent) schetst het historische kader rond de evolutie van de wetgeving, subsidies en bestuurlijke schaalvergroting. De bouwbedrijven hebben zich moeten professionaliseren om die evolutie te kunnen volgen. Multiprofessionele teams zagen het daglicht en nieuwe financieringsmodellen (DBFM) maken meer complexe bouwprojecten mogelijk.
Prof. Van Den Driessche onderscheidt 5 types van renovatieopdrachten: uitbreiding, reconversie, vervangbouw, reorganisatie door groei/krimp en aansluitende nieuwbouw. Steeds dienen zich belangrijke uitdagingen aan: energie- en duurzaamheid, multifunctionaliteit, stadskernvernieuwing, betonstop, financiering, pedagogische en maatschappelijke evoluties, …
Wegens beperkt budget overheerst vaak een ad-hoc logica. Dit kan nooit de correcte methode zijn.
Volgt een sterk pleidooi over een planmatige aanpak als resultaat van een uitgebreid voortraject met vastleggen van prioriteiten, uittekenen van de fasering (werkpakketten), in kaart brengen van de ruimtelijke integratie van het schooldomein en het contractueel vastleggen van de synergie en coöperatie met strategische partners.
Tenslotte merkt Prof. Van Den Driessche op dat een voortraject verre van evident is wegens deontologie, ereloonberekeningen en meestal geen betoelaging voor vooronderzoek, Europese wetgeving op overheidsopdrachten, aansprakelijkheden, …

Arch. Thomas Dierickx (BURO II & ARCHI+I) illustreert het pleidooi van vorige spreker met een pallet van projecten niet enkel uit de wereld van de scholenbouw. Als gouden tips geldt dat bouwprojecten enkel kans tot welslagen hebben mits het onderhouden van een goede communicatie tussen alle partijen. Tweede gouden tip: geen toevallige interventies maar stel een goed plan op. Tenslotte: laat u begeleiden door inspirerende deskundigen.

Ir. Stefan Van Loon (technisch adviseur – Pixii) brengt zijn kijk op energie en duurzaamheid in school(ver)bouwprojecten. Ook hier is de langetermijncomponent “2050-READY” een belangrijk punt om mee te nemen in de studie tijdens het voortraject.
Pixii zal binnenkort een “renewschool webtool” on-line zetten als hulp bij het beantwoorden van de vraag ‘renoveren of nieuwbouw?’.
Gouden tip: heb oog voor de kwaliteit van de uitvoering van de werken. Wanneer het beste materiaal niet vakkundig geplaatst is dan wordt het een verloren investering en een dubbele kost.

Arch. Lien Vansteenkiste en Ir. Arch. Delphine Bostoen (Architecten Groep III) brengen 2 interessante cases. Directeur Geert Orgaer (De Ark) getuigt over de oplossingen tegen de groeipijnen van zijn school en eindigt met: “We hebben dromen nodig om ze te realiseren. Maar zonder doordacht plan vergaan de mooiste dromen in een onoverzichtelijke chaos van nutteloos uitgevoerde kleine werken.” Gerdi Casier (directeur Spanjeschool) beaamt volmondig en vult aan: “Het is van immens belang in welke omgeving lerenden hun lessen kunnen volgen en leerkrachten hun lessen kunnen geven. Langetermijndenken doe je niet alleen. Geest open en paardenbril aan de kant.”

Tenslotte laat Lieven Wytynck (directeur KLIM Vrije Lagere Scholen, Gent) 5 gouden tips brengen: “Een goede planning vermijdt uitgaven die later nutteloos blijken te zijn. Elke stap die je neemt moet een duurzame stap zijn. Goede wisselwerking met leerkrachten, leerlingen en omgeving loont. Alle bouwpartners moeten oog hebben voor de onderwijsomgeving want het opvoedingsproject van de school is de enige wegwijzer.”

Downloads

Download de presentatie van: Lieven Wytynck
Download de presentatie van: Delphine Bostoen
Download de presentatie van: Stefan Van Loon
Download de presentatie van: Lien Vansteenkiste
Download de presentatie van: Maarten Van Den Driessche
Download de presentatie van: Thomas Dierickx

Fotogalerij

Schoolbouwformule 8 12 16 Gefaseerde (ver)bouw- en renovatieprojecten
Schoolbouwformule 8 12 16 Gefaseerde (ver)bouw- en renovatieprojecten
Schoolbouwformule 8 12 16 Gefaseerde (ver)bouw- en renovatieprojecten
Schoolbouwformule 8 12 16 Gefaseerde (ver)bouw- en renovatieprojecten
Schoolbouwformule 8 12 16 Gefaseerde (ver)bouw- en renovatieprojecten
Schoolbouwformule 8 12 16 Gefaseerde (ver)bouw- en renovatieprojecten
Schoolbouwformule 8 12 16 Gefaseerde (ver)bouw- en renovatieprojecten
Schoolbouwformule 8 12 16 Gefaseerde (ver)bouw- en renovatieprojecten
Schoolbouwformule 8 12 16 Gefaseerde (ver)bouw- en renovatieprojecten
Schoolbouwformule 8 12 16 Gefaseerde (ver)bouw- en renovatieprojecten
Schoolbouwformule 8 12 16 Gefaseerde (ver)bouw- en renovatieprojecten
Schoolbouwformule 8 12 16 Gefaseerde (ver)bouw- en renovatieprojecten
Schoolbouwformule 8 12 16 Gefaseerde (ver)bouw- en renovatieprojecten
Schoolbouwformule 8 12 16 Gefaseerde (ver)bouw- en renovatieprojecten
Schoolbouwformule 8 12 16 Gefaseerde (ver)bouw- en renovatieprojecten
Schoolbouwformule 8 12 16 Gefaseerde (ver)bouw- en renovatieprojecten
Schoolbouwformule 8 12 16 Gefaseerde (ver)bouw- en renovatieprojecten
Schoolbouwformule 8 12 16 Gefaseerde (ver)bouw- en renovatieprojecten
Schoolbouwformule 8 12 16 Gefaseerde (ver)bouw- en renovatieprojecten
Schoolbouwformule 8 12 16 Gefaseerde (ver)bouw- en renovatieprojecten
Schoolbouwformule 8 12 16 Gefaseerde (ver)bouw- en renovatieprojecten
Schoolbouwformule 8 12 16 Gefaseerde (ver)bouw- en renovatieprojecten
Schoolbouwformule 8 12 16 Gefaseerde (ver)bouw- en renovatieprojecten
Schoolbouwformule 8 12 16 Gefaseerde (ver)bouw- en renovatieprojecten
Schoolbouwformule 8 12 16 Gefaseerde (ver)bouw- en renovatieprojecten
Schoolbouwformule 8 12 16 Gefaseerde (ver)bouw- en renovatieprojecten
Schoolbouwformule 8 12 16 Gefaseerde (ver)bouw- en renovatieprojecten
Schoolbouwformule 8 12 16 Gefaseerde (ver)bouw- en renovatieprojecten
Schoolbouwformule 8 12 16 Gefaseerde (ver)bouw- en renovatieprojecten
Schoolbouwformule 8 12 16 Gefaseerde (ver)bouw- en renovatieprojecten
Schoolbouwformule 8 12 16 Gefaseerde (ver)bouw- en renovatieprojecten
Schoolbouwformule 8 12 16 Gefaseerde (ver)bouw- en renovatieprojecten
Schoolbouwformule 8 12 16 Gefaseerde (ver)bouw- en renovatieprojecten

Programma

Welkom

Hoe en waarom een stevig en duidelijk plan opstellen? Theoretische beschouwingen en sprekende cases uit de praktijk.

Prof. ir. arch. Maarten Van Den Driessche – UGent
Ideaaltypisch verloop van een ontwerpproject afgetoetst op het het schoolpatrimonium dat Vlaanderen rijk is en de uitdagingen waarvoor we gesteld worden. 

Arch. Thomas Dierickx – BURO II & ARCHI+I
Communicatie is de sleutel tot het efficiënt in kaart brengen van complexe schoolbouwopdrachten. Het belang van de inspirerende deskundige als katalysator bij een langetermijnplanning.

Arch. Lien Vansteenkiste – bestuurder Architecten Groep III
Geert Orgaer – directeur De Ark
Case basisschool De Ark, Oekene
Planmatige aanpak van verbouwing en uitbreiding.

Lunch

Het evoluerend pedagogisch project als leidraad voor bouwen of (ver)bouwen van schoolgebouwen.

Ir. Stefan Van Loon – technisch adviseur – Pixii
Hoe de snel evoluerende regelgeving versus de gebouwprestaties inpassen in een gefaseerde langetermijn aanpak?

Ir. Arch. Delphine Bostoen – bestuurder Architecten Groep III
Gerdi Casier – directeur Spanjeschool
Case basisschool Spanjeschool, Roeselare
Planmatige aanpak van renovatie en uitbreiding met schoolrestaurant in druk woongebied.

Lieven Wytynck – directeur KLIM Vrije Lagere Scholen, Gent
Reeds meer dan 10 jaar planmatig aan het renoveren, verbouwen en bijbouwen. Het oorspronkelijke stappenplan evolueert mee met het pedagogisch project niettegenstaande de financiële grenzen en administratieve formaliteiten.

Q&A

Drink / netwerkmoment

B2Build Academy verenigt het volledige bouwteam. Want discipline-overschrijdend denken is de beste garantie voor toekomstgerichte oplossingen. B2Build Academy biedt kennis en inspiratie, trends en evoluties.

Onze partners

logo airmaster
logo knauf
logo sigma coatings
logo dox interieur concepten
“HAHBO”
logo Lab9
Proxyfields
2tec2
Etap Lighting
Proludic
eSave

Wenst u ook contact met het bouwteam in zijn meest brede invulling? Wenst u ook kennisdeling tussen niet-concurrentiële partners? Wenst u ook in contact te komen met sectoriële netwerken? Schoolbouwformule heeft ook een up-to-date database rond de bouwgerelateerde doelgroep. Daarenboven komt u ook in contact met sectorgebonden wetenschappers en kenniswerkers.

Sluit gratis aan bij B2Build Academy en geniet van deze voordelen

  • Toegang tot kennis: seminaries, workshops
  • Toegang tot nieuwe contacten uit het netwerk
  • Toegang tot gerichte events
  • Gratis documentatie- en informatie-aanvragen