Scholen in een inclusieve samenleving

Gratis event

Dinsdag 7 november 2023

Van 10.00 tot 15.30 uur

CommunicatieCampus, Gent

Herbeleef het hier

Scholen in een inclusieve samenleving

Scholen in een inclusieve samenleving

INSPIRATIE EVENT:

  • BENO SCHRAEPEN (Artesis Plantijn Hogeschool):
    Architecturale impact op inclusief onderwijs
  • TEUN DEKKER (Kroevendonk)
    Case Kroevendonk, eerst een visie dan een gebouw
  • ANNELIES GEERTS (AGION)
    Een open school kunnen we ook op kleine schaal realiseren
  • NATHALIE VAN LIER (Stad Gent)
    De open school in de praktijk
  • Scholen in een bredere omgeving
    • SIL GOOSSENS (BUUR)
      Stedenbouw in en rond de scholen, de positie van het kind in de stad.
    • MATHIAS KERREMANS (SMAK Architecten)
      Campus Deleers Anderlecht, scholen als essentiële schakel in een nieuwe stedenbouw- kundige context
    • WILLEM MARIËN (GD&A)
      Zones van collectief belang combineren met andere functies, wonen, werken, etc

 

Hoe creëren we een (school)omgeving waarin iedereen gelijke kansen heeft en volledig kan deelnemen aan het maatschappelijke leven?

Het gaat hierbij niet enkel over het wegnemen van fysieke, sociale en attitude barrières. Om inclusie een realiteit te maken moet bij het ontwerpen van scholen die toegankelijkheid reeds voorzien worden.

Maar daarnaast moet ook stilgestaan worden bij de omgeving waar het onderwijs plaatsvindt. Voorzien we een multidisciplinaire leeromgeving waarbij verschillende functies en voorzieningen zoals onderwijs, kinderopvang, sport, residentie en cultuur geïntegreerd worden? Benutten we efficiënt de bestaande stedelijke ruimtes en creëren we hiermee een leefbare, duurzame en inclusieve gemeenschap?

Door toegankelijkheidsprincipes en inclusieve ontwerpprincipes toe te passen in deze context, kan een omgeving worden gecreëerd die tegemoetkomt aan de diverse behoeften en mogelijkheden van alle gebruikers, inclusief leerlingen, docenten, ouders en de bredere gemeenschap.

 

Open scholen leven en werken samen met de omgevende gemeenschap

Inclusie is veel meer dan kinderen met afstand tot onderwijs naar school laten gaan. Het is een school bouwen die ‘blendt’ in haar omgeving. Het is open, brede scholen neerzetten op plaatsen waar de gemeenschap er nut van heeft. De tijd dat de schoolpoort dicht ging om 16u en pas de volgende ochtend weer open, is definitief voorbij.

Orthopedagoog Beno Schraepen titelde zijn boek: ‘excluses, wat uitsluiting doet met mensen.’

“Vlaanderen installeert een decreet dat inclusief onderwijs moet mogelijk maken in het reguliere circuit mee te draaien.” Voor Schraepen heeft dat M-decreet geen enkele zin en loopt het aan zijn doel voorbij. “Het resultaat van dat decreet is dat het aantal mogelijkheden in het buitengewoon onderwijs bijna verdubbeld is. Net het tegengestelde van wat men bedoelde. Zo wordt ons onderwijs een motor van segregatie. En toch bewijzen studies dat onze (leer)omgeving bepalend is voor onze levensloop, onze emancipatie en onze hersenontwikkeling. Hoe krijg je wel inclusie en hoe kunnen we onze infrastructuur hier beter op afstemmen?"

Scholen in een inclusieve samenleving

“We vinden constant excuses uit om mensen te stigmatiseren en uit te sluiten.”
Beno Schraepen – Orthopedagoog en auteur.

De stelling van Beno wordt onderschreven door Teun Dekker, directeur-bestuurder van kindcentrum De Kroevendonk in Roosendaal (Nl) waar inclusief onderwijs een vanzelfsprekendheid is.

“Bij ons staat het kind centraal. Van daaruit beginnen we na te denken. Niet vanuit doelen of methodes of beleidsstructuren maar vanuit het kind dat vraagt ‘mag ik meedoen’. Dat is onze visie. Kinderen hebben veiligheid nodig en op onze school doen we er alles aan om hen die te bieden. Onze hele infrastructuur is daarop ingericht en uitgerust.”

Scholen in een inclusieve samenleving

“Bij inclusief onderwijs leren ‘reguliere’ kinderen omgaan met diversiteit.”
Teun Dekker – Directeur-Bestuurder De Kroevendonk.

Elke school, als gebouw, kan een open school worden. De schaal doet er niet toe. Het is de interactie met de directe omgeving die telt. Dat is de essentie van inclusie in zijn breedste vorm.

Annelies Geerts, Stafmedewerker van AGION, breekt een lans over het realiseren van die inclusie op kleine schaal.

“Vandaag zet het beleid heel fel in op open scholen. Voor elke vorm van inclusie of het betrekken van de omgeving in de schoolstructuur, is er wel een subsidie voorzien. 3 concepten zijn van belang om van de school een open school te maken: multi-inzetbaarheid, combineerbaarheid en aanpasbaarheid. De transitie is voor elke school haalbaar.”

Scholen in een inclusieve samenleving

“De spil van de lokale samenleving tijdens de schooluren heeft het potentieel om dat ook buiten die uren te zijn.”
Annelies Geerts – AGION

Ook jeugdcoördinator van de stad Gent, Nathalie Van Lier, beaamt dat scholen, mits wat denkwerk vooraf, multi-inzetbaar zijn.

“In onze stad was de school in de Bernadettewijk een mooi voorbeeld,“ haalt ze aan. “Die wijk was onderhevig aan verwaarlozing, slecht jongerenbeleid en verloedering. En toch was er een enorm potentieel. We hebben, na vele jaren denkwerk, de school opengesteld voor verenigingen van allerlei aard, theatergezelschappen, jeugdgroepen en ander groeperingen. Dat heeft natuurlijk zijn impact gehad op de infrastructuur. Het eindresultaat is dat de wijk is open gebloeid en een voorbeeldwijk is geworden voor de rest van de stad.”

Scholen in een inclusieve samenleving

“Na het belsignaal is de hele buurt welkom in onze school.”
Nathalie Van Lier – Team Ondersteuning Jeugdinitiatieven stad Gent.

“Gezondheid kan je ontwerpen,” is een boude stelling van Sil Goossens, Team Manager Strategy Planning bij BUUR Part of Sweco en heel erg bezig met Urban planning in en rond de school. “Covid heeft ons op een heel andere manier leren omgaan met ruimte. We hebben gezien dat we enorm grote veerkracht moeten hebben en daarom moeten we toekomstige leefomgevingen plannen in functie van de gezondheid en veerkracht van de toekomstige generatie(s).”

Scholen in een inclusieve samenleving

“It takes a city to raise the new generation.”
Sil Goossens - BUUR part of Sweco

“Met het Masterplan Deleers, aan de zuidkant van Brussel, hebben we een inclusieproject neergezet waar heel de buurt in participeert.” Voor architect Mathias Kerremans van SMAK Architecten is het heel belangrijk om de interactie tussen de school en de omgeving zo toegankelijk mogelijk te maken. “De school is geen losstaande entiteit maar ze is verweven met alle structuren daarrond. Dat kan horeca, kleinschalige handel, cultuurmogelijkheden, sport en woongelegenheid zijn.”

Scholen in een inclusieve samenleving

“Alle functies, eigen aan een moderne samenleving, moeten naadloos in elkaar lopen.”
Mathias Kerremans - SMAK Architecten

Willem Mariën van GD&A Advocaten is gespecialiseerd in vastgoed. Een juridische kijk op de inclusieproblematiek leert ons dat vooruit denken bij de bouw de enige weg is.

“Als de school functioneel één geheel vormt met de omgeving dan kan je daar ook juridisch een onderbouwde constructie van maken. De omzendbrief 2017/01 over het ruimtelijk transformatiebeleid geeft bouwheren en instantie heel veel interpretatieruimte over ‘gedeeld gebruik’.

Scholen in een inclusieve samenleving

“Het omgevingsbesluit houdt een gelijktijdige beslissing in over herbestemming van stedenbouwkundige voorschriften en een vergunning voor een project.”
Willem Mariën - GD&A Advocaten

Fotogalerij

Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
Scholen in een inclusieve samenleving
10 00

Ontvangst

10 30

Welkom en voorstelling partners

10 40

Beno Schraepen, Artesis Plantijn Hogeschool
Architecturale impact op inclusief onderwijs

“Nergens in Europa gaan er zo weinig kinderen met een beperking naar een gewone school”

Wat is de impact van integrale toegankelijkheid, zintuigelijk comfort, wayfinding,…
Welke pedagogische en bouwkundige aspecten spelen er?

11 45

Teun Dekker, Kroevendonk
Eerst een visie dan een gebouw

Het team van kindcentrum De Kroevendonk te Roosendaal werkt al ongeveer 20 jaar vanuit een inclusieve visie op onderwijs. Vanwege groei van het aantal kinderen dat naar het kindcentrum komt is het team gaan nadenken over een nieuw gebouw. Na jaren van voorbereiding, ontwerpen, slopen, tijdelijke locatie, nieuwbouw etc. wordt het nieuwe gebouw op 2 oktober 2023 in gebruik genomen waar dagelijks ongeveer 400 kinderen en 50 personeelsleden zullen verblijven. Tijdens de lezing neemt Teun ons mee in het proces en laat tevens het belang van een inclusieve visie zien.

12 30

Lunch

Verzorgde broodjeslunch met genoeg tijd om met vakgenoten, collega’s en nieuwe contacten bij te praten.

13 30

Een 100% gerecycleerde profielreeks voor ramen en deuren - met Deceuninck

13 35

Annelies Geerts, AGION
Een open school kunnen we ook op kleine schaal realiseren

Schoolgebouwen van de toekomst zijn multifunctioneel in gebruik. Onze onderwijsinfrastructuur biedt heel wat opportuniteiten om tegemoet te komen aan de vraag naar ruimte en kwalitatieve infrastructuur. Een open school kunnen we al op kleine schaal realiseren. Hoe kunnen scholen zich vlot openstellen voor verschillende doeleinden? AGION onderzocht projecten van multifunctionele onderwijsinfrastructuur en formuleert praktische aanbevelingen. Aansluitend getuigt de Gentse school ‘Het Tandwiel’ over hun ervaringen.

 

14 25

Scholen in een bredere omgeving

Stedenbouw in en rond de scholen, de positie van het kind in de stad.

Een school koppelen aan andere functies in een nieuwe stedenbouwkundige context.
Deleers site Anderlecht als voorbeeld.

Hoe een gemeentebestuur dergelijke gemengde projecten kan realiseren, welke formules ze kunnen toepassen en wie hen hierbij kan helpen. Met de juiste mensen, gespecialiseerd in het begeleiden van steden en gemeenten bij het vergunningstraject, inzetten om steden en gemeenten te stimuleren de blauwe zones ( zones van collectief belang, voor scholen etc) te combineren met andere functies, wonen, werken, etc.

15 30

Slot

Vieruurtje met netwerkmoment

B2Build Academy verenigt het volledige bouwteam. Want discipline-overschrijdend denken is de beste garantie voor toekomstgerichte oplossingen. B2Build Academy biedt kennis en inspiratie, trends en evoluties.

Onze partners

logo airmaster
logo knauf
logo sigma coatings
logo dox interieur concepten
“HAHBO”
logo Lab9
Proxyfields
2tec2
Etap Lighting
Proludic
eSave

Wenst u ook contact met het bouwteam in zijn meest brede invulling? Wenst u ook kennisdeling tussen niet-concurrentiële partners? Wenst u ook in contact te komen met sectoriële netwerken? Schoolbouwformule heeft ook een up-to-date database rond de bouwgerelateerde doelgroep. Daarenboven komt u ook in contact met sectorgebonden wetenschappers en kenniswerkers.

Sluit gratis aan bij B2Build Academy en geniet van deze voordelen

  • Toegang tot kennis: seminaries, workshops
  • Toegang tot nieuwe contacten uit het netwerk
  • Toegang tot gerichte events
  • Gratis documentatie- en informatie-aanvragen