Workshop ‘Ademen zonder zorgen. Over de luchtkwaliteit in onze schoolgebouwen.’

11 Mei 2017

Vanaf 9:00

AuditoRium4

CommunicatieCampus
Sint-Denijslaan 485, 9000 Gent

Workshop ‘Ademen zonder zorgen. Over de luchtkwaliteit in onze schoolgebouwen.’

De 11de workshop van Schoolbouwformule bracht een groot aantal schoolbouwteams samen. Een geïnteresseerde mix van meer dan 150 beheerders van de schoolgebouwen, schoolbesturen, architecten, studiebureaus, preventieadviseurs en facility managers waren aanwezig om kennis te delen over “luchtkwaliteit in onze schoolgebouwen”. Een actueel thema dat zowel vanuit de theorie als vanuit de praktijk uitvoerig werd toegelicht.

Als basisstelling werd gesteld dat CO2, ofwel koolstofdioxide, vrij komt iedere keer wanneer we uitademen. De CO2-concentratie is een goede indicator voor de kwaliteit van de binnenlucht. Wanneer de CO2-concentratie in een klaslokaal hoog is, betekent dit ook dat de concentratie van zuurstof laag is.

Deze verontreiniging kan gezondheidsklachten en discomfort veroorzaken.
Een te hoge CO2-concentratie heeft een negatief effect op de leerprestaties van de leerlingen.

Prof. ir. arch. Jelle Laverge (UGent) legt uit: “Indoor Air Quality is een complex samenspel van chemische, biologische en fysische polluenten. Denk maar aan poetsmiddelen, bordkrijt of stiften. Deze hebben zowel rechtstreeks als indirect een impact op de gezondheid en de leerprestaties. Om de luchtkwaliteit te verbeteren moeten we eerst de bron aanpakken, ventileren voor wat niet weggenomen kan worden. Bovendien werd vorig jaar het KB Arbeidsplaatsen gewijzigd waardoor specifiek voor scholen de regelgeving rond ventilatie grondig strenger is geworden. Binnenkort overal een degelijk ventilatiesysteem?”

Ir. arch. Bert Vanderwegen (technisch adviseur bij Pixii) gaat verder: “Dat een goede luchtdichtheid en isolatie onverbreekbaar met elkaar verbonden zijn, is ondertussen vrij goed ingeburgerd. Het vermijden van tocht en bouwschade zijn nog twee voordelen van luchtdicht bouwen die algemeen bekend zijn. Minder gekend is dat luchtdicht bouwen onontbeerlijk is voor een goede, gecontroleerde ventilatie van het gebouw.
De relatie tussen luchtdicht bouwen en ventilatie is wederkerig. Er moet nagedacht worden over een geschikte ventilatiestrategie zo gauw men een gebouw méér luchtdicht maakt, bijvoorbeeld bij renovatie van (een deel van) het gebouw (vervanging van het schrijnwerk, gevelisolatie, etc.).”
Tenslotte wordt uitgelegd wat de impact van luchtlekken op de werking van een ventilatiesysteem betekent.

Arch. Luc Thienpondt (plan-a architecten) brengt zijn ervaringen over luchtdichtheid bij renovatie in “de 4 Winden” te Molenbeek.
“De initiële doelstelling om een passiefschool te bouwen werd omwille van het renovatieproject net niet gehaald. Voor de ventilatie werden de gangen, de sporthal en de polyvalente zaal met keuken op centrale luchtgroepen aangesloten. Voor de klaslokalen werd decentraal met aparte units gewerkt. Dit is als initiële investering een duurdere oplossing maar op termijn is het onderhoud makkelijker, er is een lager verbruik wegens niet in werking wanneer het lokaal niet bezet is. Maar vooral: er is geen kanalenwerk nodig wat bij renovatie vaak een grote hinderpaal is.”

Wouter Roels (directeur infrastructuur vzw de Ranken) getuigt over de decentrale ventilatie en individuele balansventilatie geïnstalleerd in het Sint-Romboutscollege te Mechelen. “Een grote centrale ventilatie-unit is handig omdat er maar 1 installatie is. Maar er zijn nadelen: het neemt heel veel ruimte in, moeilijk te plaatsen kanalen, compartimentering, sturing, afregeling, verbruik, … Decentraal werken daarentegen is als initiële investering duurder maar de voordelen op termijn brengen het budget snel op winst: de toestellen werken via CO2 meting, er zijn veel minder kanalen te plaatsen en er wordt weinig nuttige ruimte opgeofferd. Het onderhoud is makkelijk, er zijn geen grote structurele aanpassingen nodig, Decentrale ventilatie werkt perfect, het is financieel haalbaar en toepasbaar zowel bij nieuwbouw als bij renovatie.”


De workshop wordt afgesloten met een drink aangeboden door de partners van Schoolbouwformule.

Fotogalerij

Schoolbouwformule. Workshop ‘Ademen zonder zorgen.
Schoolbouwformule. Workshop ‘Ademen zonder zorgen.
Schoolbouwformule. Workshop ‘Ademen zonder zorgen.
Schoolbouwformule. Workshop ‘Ademen zonder zorgen.
Schoolbouwformule. Workshop ‘Ademen zonder zorgen.
Schoolbouwformule. Workshop ‘Ademen zonder zorgen.
Schoolbouwformule. Workshop ‘Ademen zonder zorgen.
Schoolbouwformule. Workshop ‘Ademen zonder zorgen.
Schoolbouwformule. Workshop ‘Ademen zonder zorgen.
Schoolbouwformule. Workshop ‘Ademen zonder zorgen.
Schoolbouwformule. Workshop ‘Ademen zonder zorgen.
Schoolbouwformule. Workshop ‘Ademen zonder zorgen.
Schoolbouwformule. Workshop ‘Ademen zonder zorgen.
Schoolbouwformule. Workshop ‘Ademen zonder zorgen.
Schoolbouwformule. Workshop ‘Ademen zonder zorgen.
Schoolbouwformule. Workshop ‘Ademen zonder zorgen.
Schoolbouwformule. Workshop ‘Ademen zonder zorgen.
Schoolbouwformule. Workshop ‘Ademen zonder zorgen.
Schoolbouwformule. Workshop ‘Ademen zonder zorgen.
Schoolbouwformule. Workshop ‘Ademen zonder zorgen.
Schoolbouwformule. Workshop ‘Ademen zonder zorgen.
Schoolbouwformule. Workshop ‘Ademen zonder zorgen.
Schoolbouwformule. Workshop ‘Ademen zonder zorgen.
Schoolbouwformule. Workshop ‘Ademen zonder zorgen.
Schoolbouwformule. Workshop ‘Ademen zonder zorgen.
Schoolbouwformule. Workshop ‘Ademen zonder zorgen.
Schoolbouwformule. Workshop ‘Ademen zonder zorgen.
Schoolbouwformule. Workshop ‘Ademen zonder zorgen.
Schoolbouwformule. Workshop ‘Ademen zonder zorgen.
Schoolbouwformule. Workshop ‘Ademen zonder zorgen.
Schoolbouwformule. Workshop ‘Ademen zonder zorgen.
Schoolbouwformule. Workshop ‘Ademen zonder zorgen.
Schoolbouwformule. Workshop ‘Ademen zonder zorgen.
Schoolbouwformule. Workshop ‘Ademen zonder zorgen.
Schoolbouwformule. Workshop ‘Ademen zonder zorgen.
Schoolbouwformule. Workshop ‘Ademen zonder zorgen.

Onthaal met ontbijtkoekje

Indoor air quality.
Theoretische beschouwingen over binnenluchtkwaliteit en leerprestaties.
prof. Ir. Arch. Jelle Laverge (RUG)

Ventilatie en luchtdicht bouwen: onverbreekbaar met elkaar verbonden.
Ir. Arch. Bert Vanderwegen (Pixii)

Lunch / netwerkmoment

Wat hebben we uit het recente verleden geleerd?

Luchtdichtheid bij renovatie.
case “de 4 Winden” Molenbeek
Arch. Luc Thienpondt – plan-a architecten

Decentrale ventilatie – individuele balansventilatie
case Sint-Romboutscollege Mechelen
Wouter Roels – directeur infrastructuur vzw de Ranken

Vragen en antwoorden.
Besluit.

Drink / netwerkmoment

B2Build Academy verenigt het volledige bouwteam. Want discipline-overschrijdend denken is de beste garantie voor toekomstgerichte oplossingen. B2Build Academy biedt kennis en inspiratie, trends en evoluties.

Onze partners

logo airmaster
logo knauf
logo sigma coatings
logo dox interieur concepten
“HAHBO”
logo Lab9
Proxyfields
2tec2
Etap Lighting
Proludic
eSave

Wenst u ook contact met het bouwteam in zijn meest brede invulling? Wenst u ook kennisdeling tussen niet-concurrentiële partners? Wenst u ook in contact te komen met sectoriële netwerken? Schoolbouwformule heeft ook een up-to-date database rond de bouwgerelateerde doelgroep. Daarenboven komt u ook in contact met sectorgebonden wetenschappers en kenniswerkers.

Sluit gratis aan bij B2Build Academy en geniet van deze voordelen

  • Toegang tot kennis: seminaries, workshops
  • Toegang tot nieuwe contacten uit het netwerk
  • Toegang tot gerichte events
  • Gratis documentatie- en informatie-aanvragen