Alternatieve Financiering van Scholenbouw. De kracht van het Schoolbouwteam - Live Stream Event

Live Stream Event

Live Stream Event

Donderdag 20 mei 2021

Herbeleef het hier

Workshop: Alternatieve Financiering van Scholenbouw. De kracht van het Schoolbouwteam

De school van de toekomst kent een maximale flexibiliteit, is circulair en energieneutraal. Deze aanpak vergt een andere denkwijze, weg van de intussen achterhaalde klassieke modellen. Dit geldt ook voor de financiering van het onderwijsvastgoed. Hoog tijd dus om na te denken over alternatieve financieringsmodellen, over ondernemend scholen bouwen, over betalen voor gebruik in plaats van bezit.

De schoolbestuurder als ondernemer

Binnen zijn organisatie stimuleert Geert Looyschelder (rector-bestuurder Jordan Montessori Lyceum Utrecht) altijd een ondernemende, innovatieve houding. Aan de hand van praktijkvoorbeelden illustreert hij hoe je binnen een schoolorganisatie nieuwe (bouw)projecten anders kunt aanpakken en laat zien hoe je door out-of-the-box te denken (ook op financieel gebied) soms onmogelijke projecten voor elkaar kunt krijgen.

“Het onmogelijke mogelijk maken door out-of-the-box te denken en lef te tonen.” – Geert Looyschelder

Maar hoe gaat je concreet te werk. Hoe krijg je de broodnodige innovaties voor binnen schoolgebouwen? Geert Looyschelder houdt vast aan een aantal belangrijke vuistregels. Ten eerste, je hebt als bestuurder/directeur een voorbeeldfunctie. Rol die ten volle uit. Ten tweede, maak plannen, presenteer ze aan alle stakeholders en bekijk samen de volgende stappen. Ten derde, denk als een ondernemer. “Ik heb al mijn docenten een korte opleiding laten volgen rond het managen van een KMO bedrijf. Die resultaten en vooral de mindset werken door op onze hele organisatie”. Maar ook, “maak commerciële afspraken met je leveranciers. Mijn school is voor veel leveranciers een showroom. Daar mag dus zeker een korting tegenover staan!” En ten vierde, en misschien wel het allerbelangrijkste, droom! “Neem iedereen mee in je droom! Je kan zoveel in beweging brengen als er een gemeenschappelijk doel kan gerealiseerd worden.” Neem je collega’s mee in een verhaal waarin ze zich herkennen, ontwikkel een draagvlak waar ambitie en vertrouwen een plaats krijgen. “Soms moet je het gewoon doen. Of het nu om het stichten, bouwen of innovatie van scholen gaat. Je moet het gewoon doen.”

Ondernemerschap binnen het onderwijsveld heeft volgens Geert Looyschelder dan ook een aantal duidelijke pijlers: vermogen iets op te bouwen van niets, kansen zien waar anderen bedreigingen zien, oog hebben voor wensen en behoeften van klant, risico’s durven nemen – binnen de perken, juiste middelen weten te genereren, gedrevenheid en ambitie om dromen te realiseren, doelstellingen formuleren, plezier hebben in wat je doet, en vooral samenwerken!

Hoe laat ik mijn bouwbudget maximaal renderen? Een stappenplan

Steven Ducatteeuw (ceo Blue Strategy) focust op het in de praktijk maximaliseren en bewaken van het beschikbare bouwbudget. Welke verwachtingen hebben we doorgaans? En wat moet er worden gebouwd om dit waar te maken? Welke alternatieve financieringen zijn mogelijk? Hoe kan via een nieuwbouwproject het schooldomein gerationaliseerd en deels gevaloriseerd worden? Welke extra mogelijkheden biedt de Design+Build contractvorm op kostenefficiëntie en budgetbewaking?

“Ontwikkel een totaalvisie.” – Steven Ducatteeuw

Ook Steven Ducatteeuw heeft een aantal duidelijke ijkpunten. Een budget bewaken bijvoorbeeld, betekent niet automatisch dat je goedkoop moet bouwen. “Streef vooral naar de beste prijs/kwaliteit verhouding, werk in een bouwteam en tracht een schoolbouwproject te benaderen als een business case.” Wees dus kritisch naar het eigen programma, kies een duidelijk pedagogisch project en handel er ook naar. “Zet waar mogelijk in op gedeeld gebruik. Circulair bouwen. Ja zeker. Maar soms is het wraakroepend dat grote refters gebouwd worden en maar uur per dag wordt gebruikt. Doen we niet meer vandaag – zet ruimtes polyvalent in. Breed gebruik. Ook naschools.” Zie je project als aanleiding voor een masterplan. Denk buiten de muren van je eigen school en pedagogisch programma. Ontwikkel een totaalvisie!” Dromen. Durven. Doen.

Workshot alternatieve financiering van Scholenbouw. De kracht van het schoolbouwteam. Schoolbouwformule.
Workshot alternatieve financiering van Scholenbouw. De kracht van het schoolbouwteam. Schoolbouwformule. Geert Looyschelder
Workshot alternatieve financiering van Scholenbouw. De kracht van het schoolbouwteam. Schoolbouwformule. Geert Looyschelder
Workshot alternatieve financiering van Scholenbouw. De kracht van het schoolbouwteam. Schoolbouwformule. Geert Looyschelder
Workshot alternatieve financiering van Scholenbouw. De kracht van het schoolbouwteam. Schoolbouwformule. Geert Looyschelder
Workshot alternatieve financiering van Scholenbouw. De kracht van het schoolbouwteam. Schoolbouwformule. Geert Looyschelder
Workshot alternatieve financiering van Scholenbouw. De kracht van het schoolbouwteam. Schoolbouwformule. Geert Looyschelder
Workshot alternatieve financiering van Scholenbouw. De kracht van het schoolbouwteam. Schoolbouwformule. Geert Looyschelder
Workshot alternatieve financiering van Scholenbouw. De kracht van het schoolbouwteam. Schoolbouwformule.
Workshot alternatieve financiering van Scholenbouw. De kracht van het schoolbouwteam. Schoolbouwformule. Steven Ducatteeuw
Workshot alternatieve financiering van Scholenbouw. De kracht van het schoolbouwteam. Schoolbouwformule. Steven Ducatteeuw
Workshot alternatieve financiering van Scholenbouw. De kracht van het schoolbouwteam. Schoolbouwformule. Steven Ducatteeuw
Workshot alternatieve financiering van Scholenbouw. De kracht van het schoolbouwteam. Schoolbouwformule. Steven Ducatteeuw
Workshot alternatieve financiering van Scholenbouw. De kracht van het schoolbouwteam. Schoolbouwformule. Steven Ducatteeuw
Workshot alternatieve financiering van Scholenbouw. De kracht van het schoolbouwteam. Schoolbouwformule. Steven Ducatteeuw
Workshot alternatieve financiering van Scholenbouw. De kracht van het schoolbouwteam. Schoolbouwformule. Steven Ducatteeuw
Workshot alternatieve financiering van Scholenbouw. De kracht van het schoolbouwteam. Schoolbouwformule.

Programma

10 45

Start live stream met een streepje muziek

11 00

‘Schoolinrichting as-a-service’

De vernieuwing van uw schoolinrichting versnellen? Het kan. Ook al is er een beperkt budget, met ‘schoolinrichting as-a-service’ en Dox Interieur Concepten kan je op een circulaire manier, langere termijnplannen snel en duurzaam realiseren. We bezoeken de Ark in Leuven en de Antwerp Management School.

11 05

De schoolbestuurder als ondernemer
Geert Looyschelder – Rector-bestuurder Jordan Montessori Lyceum Utrecht

“Het onmogelijke mogelijk maken door out-of-the-box te denken en lef te tonen.” Binnen zijn organisatie stimuleert Geert Looyschelder altijd een ondernemende, innovatieve houding. Aan de hand van praktijkvoorbeelden illustreert hij hoe je binnen een schoolorganisatie nieuwe (bouw)projecten anders kunt aanpakken. Hij deelt zijn ervaringen met enkele duurzame, circulaire bouwprojecten en laat zien hoe je door out-of-the-box te denken (ook op financieel gebied) soms onmogelijke  projecten voor elkaar kunt krijgen.

11 45

‘Acoustics as a service’ bij het Antwerp Symphony Orchestra
Een cirulaire insteek die meteen ook het financieringsmodel bepaalt. Met ‘Acoustics as a service’ wordt akoestiek bij Dox Acoustics een ‘dienst’ en niet langer een product.

11 50

Gerecycleerde kunststof ramen voor een duurzaam schoolgebouw

Deceuninck lanceert een circulair raamprofiel uit 100% gerecycleerde kunststof. Recycleren vermijdt dat oude ramen worden gestort of verbrand en vergt bovendien 90% minder energie dan nieuwe grondstof produceren. We trekken naar Diksmuide waar Deceuninck de grootste hoogtechnologische recyclagefabriek van de Benelux uitbaat.

11 55

Hoe laat ik mijn bouwbudget maximaal renderen? Een stappenplan
Steven Ducatteeuw – Blue Strategy

Over het in de praktijk maximaliseren en bewaken van het beschikbare bouwbudget.
Welke verwachtingen hebben we? En wat moet er worden gebouwd om dit waar te maken? Welke alternatieve financieringen zijn mogelijk? Hoe kan via een nieuwbouwproject het schooldomein gerationaliseerd en deels gevaloriseerd worden? Welke extra mogelijkheden biedt de Design+Build contractvorm op kostenefficiëntie en budgetbewaking? Hierop mag u inspirerende antwoorden verwachten.

12 30

Slotwoord

De inspiratiesessie wordt u GRATIS aangeboden dankzij de partners van Schoolbouwformule.

B2Build Academy verenigt het volledige bouwteam. Want discipline-overschrijdend denken is de beste garantie voor toekomstgerichte oplossingen. B2Build Academy biedt kennis en inspiratie, trends en evoluties.

Onze partners

logo airmaster
logo knauf
logo sigma coatings
logo dox interieur concepten
“HAHBO”
logo Lab9
Proxyfields
2tec2
Etap Lighting
Proludic
eSave

Wenst u ook contact met het bouwteam in zijn meest brede invulling? Wenst u ook kennisdeling tussen niet-concurrentiële partners? Wenst u ook in contact te komen met sectoriële netwerken? Schoolbouwformule heeft ook een up-to-date database rond de bouwgerelateerde doelgroep. Daarenboven komt u ook in contact met sectorgebonden wetenschappers en kenniswerkers.

Sluit gratis aan bij B2Build Academy en geniet van deze voordelen

  • Toegang tot kennis: seminaries, workshops
  • Toegang tot nieuwe contacten uit het netwerk
  • Toegang tot gerichte events
  • Gratis documentatie- en informatie-aanvragen