Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving - Gratis event

Gratis event

Dinsdag 8 november 2022

Van 10:30 tot 15:00 uur

Herbeleef het hier

Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving

De inrichting van een school heeft invloed op het leerproces. De keuze voor de architectuur en inrichting van een school houden vaak sterk verband met de onderwijsvisie.

INSPIRATIE EVENT:

  • MARTIN VALCKE (UNIVERSITEIT GENT): wat zijn de affordances van klas- en schoolmeubilair en de gekozen architectuur?
  • CHRIS EERAERTS (AREAL ARCHITECTEN): de school als thuis voor een veranderende pedagogiek
  • BERT SMITS (SCHOOLMAKERS): ingrepen in de schoolinfrastructuur maar ook in de schoolorganisatie zijn broodnodig
  • WIL BEKKERING (AERES HOGESCHOOL): weerspiegelt een schoolgebouw datgene waar de instelling zich mee bezighoudt?

Een nieuwe schoolomgeving kan concentratie bevorderend werken

De schoolomgeving verandert sneller dan ooit en die alteratie is een constante geworden. We gaan weg van stilzitten, opletten en zwijgen en elk op zijn plekje. Een ‘moderne’ schoolomgeving bant al die oubollige regeltjes en vergane wetmatigheden. Bewegen, activity-based, cocreatie, brainstimulation, adaptive skills en immersie, daar draait het vandaag om. En het meubilair binnen de schoolmuren kan daarbij helpen.

Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving

Scholen moeten niet onmiddellijk in één systeem meestappen maar experimenteren.”

Martin Valcke

Een school heeft meer affordances dan je wel zou denken

Prof Martin Valcke van UGent is al jaren begaan met en voortrekker van adaptieve leermethodes. “Een stoel moet ons kunnen helpen om beter te werken op school,” predikt hij. “Durf weg te gaan van traditionele opstellingen van banken en stoelen en creëer interactieve hoeken en eilanden. Ook in de ruimtes buiten de klas.

Ook dat moeten verzamelplaatsen, spreekhoeken of individu-hoekjes worden. Zoveel mogelijk variatie aanbieden om het kind in al zijn expressievormen te stimuleren en optimaal gebruik maken van de affordances.”

Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving

Het stijgend aantal leerlingen zet ook de te vrijwaren buitenruimte onder druk. 

Chris Eeraerts

“Wij denken constant out-of-the box,” zegt Chris Eeraerts van Areal Architecten. “Het is niet onze opdracht ons te bemoeien met de didactiek en pedagogiek maar we kunnen ze wel faciliteren. De architectuur van het gebouw bepaalt voor een groot deel het leergedrag en de uitrol van competenties.”

Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving

Heel veel scholen hebben een ‘brainblock’ uit schrik voor wat nieuw is.”

Bert Smits

Het is niet zo dat je alle bestaande waarden overboord moet gooien bij nieuwbouw

“Ik wil de mensen in de scholen ondersteunen in het professioneel nadenken over pedagogie en didactiek, over structuur en cultuur.” Een stevige binnenkomer van Bert Smits, bestuurder van Schoolmakers.

“Het nieuwe leren draait om ‘samen’ en dat is een fel contrast met hoe het vroeger was.”

Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving

Denk bij nieuwbouw vooral heel goed na over het concept van openheid en transparantie.

Wil Bekkering

“Onze, van oudsher agrarische, hogeschool heeft 3 vestigingen en allemaal staan ze voor dezelfde waarden.” Wil Bekkering, directeur van de Aeres Hogeschool blinkt fier.

“Al onze gebouwen zijn circulair geconcipieerd en hebben een centrale groene long. Bovenop het dak bevindt zich een plantentuin. Allemaal prachtig maar hier en daar hebben we de bal misgeslagen en daaruit hebben we weer wat geleerd.”

Downloads

Download presentatie Martin Valcke: Wat zijn de affordances van klas- en schoolmeubilair en de gekozen architectuur?

Download presentatie Chris Eeraerts: De school als thuis voor een veranderende pedagogiek

Download presentatie Bert Smits: Nood aan een grote 'slimme' verbouwing van ons onderwijs

Download presentatie Wil Bekkering: Het verhaal van Aeres Hogeschool Almere

Fotogalerij

Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving
Impact van architectuur op concentratiebevorderende aspecten in een veranderende leeromgeving

Programma

10 30

Ontvangst

11 00

Welkom en voorstelling partners

11 05

Formaldehydevrije binnenlucht dankzij Sigma Coatings

11 10

Prof. dr. Martin Valcke

Waarom staat er maar één bord in een klas? Hoe komt het dat verplaatsen van stoelen in een klas zo storend is dat je ze liefst niet verplaatst? Waarom zou je ook niet op het raam en/of de klasdeur mogen schrijven? Is het niet beter dat de stoelen een soort "staan"stoelen zijn? En zijn die muren tussen al die klaslokalen wel nodig? Waarom geen klimmuur op de speelplaats? Hoe oud zijn die posters die in die klas hangen? En hoe snel kan je geruisloos je klasinrichting aanpassen?
Dit is maar een greep uit talloze vragen die je kan stellen bij de inrichting van scholen en klassen. De vragen gaan telkens terug naar een begrip dat we kennen vanuit de biologie (Gibson, 1966): hoe passen de omgeving en biologische organismen samen? Dit brengt ons tot de vraag: wat zijn de affordances van klas- en schoolmeubilair en de gekozen architectuur?  Welke "acties" laten dat meubilair en de architectuur toe zodat je leren bevordert voor een klasgroep, een kleine groep of één enkele leerling waarmee je aan de slag wilt. Aan de hand van voorbeelden verkennen we onze eigen assumpties bij een klas- en schoolinrichting en verkennen we alternatieve oplossingen die beter garanderen dat leren ondersteund wordt door die factoren.

 

11 55

Preconceptueel seminarie; van content naar een concept waar mensen content van zijn dankzij Dox

12 00

Chris Eeraerts

Als ontwerper geeft Areal Architecten graag vorm aan de school als thuis voor gevarieerde onderwijsvormen.
De architecten hebben de projectdefinities weten evolueren, op maat van een veranderende pedagogiek.
Een klas en een gang, maken plaats voor een continu leerlandschap, waarbij ervaringsgericht onderwijs alle kansen krijgt. Klassieke ruimtelijke grenzen vervagen.
Het stijgend aantal leerlingen zet daarbij nog eens de te vrijwaren buitenruimte onder druk. Plaats maken om te leren en plaats laten om te ervaren.
Tegen het licht van proefprojecten uit het verleden, worden een aantal hedendaagse pioniersprojecten van Areal ontleed.  

12 30

Lunch

13 30

Slimme verlichting dankzij Sylvania

13 35

Bert Smits

Wat is de plaats en betekenis van een school anno 2022? En wat met de school als fysieke plek als een omgeving waarin kinderen, jongeren en ja ook volwassenen tijd en ruimte vinden om te leren? Op een moment dat onze wereld razendsnel digitaliseert en we meer dan ooit in staat zijn om tot gepersonaliseerd, plaats en tijdsonafhankelijk leren te komen is het zinvol om ook de fysieke schoolomgeving te herevalueren.

In zijn keynote betoogt Bert Smits, pedagoog en Schoolmaker dat meer dan ooit fysieke scholen nodig zijn. Tenminste als ze fungeren als lerende leerecosystemen die zo ingericht zijn dat ze het leren van elke actor zoals leerlingen maar ook de onderwijsprofessionals maximaal ondersteunt. Enkel dan kan ze haar rol als tussenruimte tussen een VUCA-samenleving en een plek waarin je rustig, gefilterd en ja ook geconcentreerd kan werken, maximaal vervullen. Om dat te kunnen doen zijn ingrepen in de schoolinfrastructuur maar ook in de schoolorganisatie broodnodig.

Bert geeft aan de hand van tal van voorbeelden aan hoe je je school geleidelijk aan kan transformeren naar zo'n lerende leerecosystemen. 

14 20

Veilige ICT infrastructuur in het Sint-Jan Berchmanscollege dankzij Lab9 Pro

14 25

Wil Bekkering

Activerend leren in een innovatief gebouw 

Met het nieuwe schoolgebouw van Aeres is Almere een 'groene long' rijker. Drs. Wil Bekkering brengt een inspirerende case en inside story over het open ontwerp en de integratie van groen in en om het gebouw.

In de ideale wereld weerspiegelt een schoolgebouw datgene waar de instelling zich mee bezighoudt. Dát hebben we nagestreefd bij de realisatie van nieuwbouw van Aeres Hogeschool op locatie Almere. Onze opleidingen en ons onderzoek gaan over groen, natuur, voeding en duurzaamheid, met aandacht voor de veranderingen die nodig zijn om de wereld leefbaar te houden.  Door bijzondere samenwerking tussen onze architect, het bedrijf dat verantwoordelijk was voor al het groen in, op en rond ons gebouw én deskundigen binnen de hogeschool is ons nieuwe gebouw inderdaad zo’n toonbeeld geworden van “practice what you preach”. Dat betreft de groene en gezonde studieomgeving maar ook allerlei andere aspecten van het gebouw. Zo werd het nieuwe gebouw een fijne plek om te verblijven én een interessant object voor onderzoek.

14 55

LLEXX met Hahbo

15 00

Slot & netwerkmoment

B2Build Academy verenigt het volledige bouwteam. Want discipline-overschrijdend denken is de beste garantie voor toekomstgerichte oplossingen. B2Build Academy biedt kennis en inspiratie, trends en evoluties.

Onze partners

logo airmaster
logo knauf
logo sigma coatings
logo dox interieur concepten
“HAHBO”
logo Lab9
Proxyfields
2tec2
Etap Lighting
Proludic
eSave

Wenst u ook contact met het bouwteam in zijn meest brede invulling? Wenst u ook kennisdeling tussen niet-concurrentiële partners? Wenst u ook in contact te komen met sectoriële netwerken? Schoolbouwformule heeft ook een up-to-date database rond de bouwgerelateerde doelgroep. Daarenboven komt u ook in contact met sectorgebonden wetenschappers en kenniswerkers.

Sluit gratis aan bij B2Build Academy en geniet van deze voordelen

  • Toegang tot kennis: seminaries, workshops
  • Toegang tot nieuwe contacten uit het netwerk
  • Toegang tot gerichte events
  • Gratis documentatie- en informatie-aanvragen