Educatieve disruptie, wat met de schoolarchitectuur?

Gratis event

Dinsdag 25 april 2023

Van 10:00 tot 15:30 uur

CommunicatieCampus, Gent

Herbeleef het hier

Educatieve Disruptie

Educatieve disruptie, wat met de schoolarchitectuur?

INSPIRATIE EVENT:

  • YVES DEMAERTELAERE (BROEDERS VAN LIEFDE):
    Gaat het leren de school verlaten? En zijn er dan nog schoolgebouwen nodig?
  • ISABELLE TRUYEN (GO! SCHOLENGROEP 20), KEN T'SIOBBEL (GO! SCHOLENGROEP 20), PETRA DE PRIL (GO!):
    Een aangepaste leeromgeving als noodzakelijke sleutel voor een innovatief pedagogisch project; small, medium, large-oplossingen
  • WIM VINCKIER (DETOO ARCHITECTEN/School Van De Toekomst):
    Concrete, recente cases als mogelijke antwoorden op de hedendaagse uitdagingen
  • JO TONDEUR (VUB EN UNIVERSITY OF WOLLONGONG):
    De toekomst van leeromgevingen en wat dit betekent voor ons onderwijs.
  • MARIEKE PIETERS (RHIZO Lyceum OLV Vlaanderen EN KU Leuven (KULAK)):
    Lab 21.0 is het kloppend hart van onze school.

Het traditionele lineaire onderwijssysteem wordt fundamenteel in vraag gesteld. Het gaat niet over kleine aanpassingen of iets toevoegen aan het systeem dat al bestaat. Wat is de invloed van deze trends op het ontwerpen van scholen? Het is niet de sterkste school of organisatie die overleeft, maar diegene die zich het best weet aan te passen aan zijn (veranderende) omgeving.

Nieuwe technologieën boezemen angst in maar we moeten ze omarmen.

“De scholen zitten in een identiteitscrisis, een tussenfase, een kantelperiode die onze toekomstige leerprocessen en methodieken gaat bepalen.” Yves Demaertelaere zet, als sectorverantwoordelijke onderwijs bij de Broeders van Liefde, zijn schouders onder deze toekomstideologie.
“We gaan naar een ‘glocalisering’ toe, globaal denken maar praktisch lokaal analyseren en verankeren. In plaats van een top-down gaan we naar een bottom-up structuur die ons onderwijs in een veel breder perspectief plaatst.”

Yves Demaertelaere

"Maak een ecosysteem dat ons toelaat om gepersonaliseerd te werken.”
Yves Demaertelaere

“Onze scholengroep maakt momenteel een infrastructurele transitie door,”
zegt Isabelle Truyen van GO! Scholengroep 20 uit zuid Oost-Vlaanderen.
“We zorgen ervoor dat onze leerlingen het innovatief pedagogisch proces in een aangepast leeromgeving kunnen doormaken. De school wordt steeds meer een hybride en inclusief knooppunt waar de kinderen zich goed voelen. Het is de bedoeling om de kloof tussen school en thuis zo klein mogelijk te maken.”

Isabelle Truyen

“We moeten alle zekerheden en verhoudingen gaan herdenken.”
Isabelle Truyen

Petra De Pril werkt als projectmanager-architect heel concreet mee aan de implementatieprocessen van dat nieuwe lesgeven. “We stappen volledig af van het ‘één klas-één les’ systeem. Groepen, zones en units zijn de nieuwe codewoorden.”

Petra De Pril

“We willen geen instructieonderwijs meer.”
Petra De Pril

Ken T’Siobbel is directeur infrastructuur van sgr20. Bestaande schoolgebouwen aanpassen aan de hedendaagse normen en eisen is zijn missie.
“Het aanpassen van onze verouderde didactische infrastructuur is soms heel ingrijpend maar kan ook heel intuïtief zijn. Het volstaat om even rond te kijken bij de buurlanden om honderden impulsen van verbetering te genereren.”

Ken t'Siobbel

“We zorgen ook voor stille ruimtes en buitenklassen.”
Ken T’Siobbel

DETOO architecten is één van de grootste bureaus in de zorg- en scholenbouw. Als ontwerper en visievormer is Wim Vinckier gebeten door alles wat met onderwijs en pedagogiek te maken heeft met de focus op de financiering en meerwaarde van de school als hoeksteen van de maatschappij.
“De kinderen moeten een plek krijgen waar ze aan gemeenschapsvorming kunnen doen. Door de toenemende individualisering en digitalisering zijn we die kwijtgespeeld. Netwerken gebeurt nu enkel nog online. Op die manier bouw je geen ‘samen-leving’ maar een individualistische cohabitatie.”

Wim Vinckier

“De gemeenschap moet weer een weefsel van maatschappelijk contact worden en dàt is een van de taken van de school.”
Wim Vinckier

De toekomst van de leeromgeving is het stokpaardje van Professor Jo Tondeur.
“We willen en moeten de omslag maken naar ‘blended learning’ waarin de leerlingen veel meer autonomie krijgen. Nieuwe technologieën moeten we integreren. Maar dan wel op de meeste efficiënte manier. En dan is de plaats waar we die methodieken plaatsen van cruciaal belang in het hele onderwijs- en leerproces.”

Jo Tondeur

“De agency wordt onder andere bepaald door de inrichting van de omgeving.”
Professor Jo Tondeur

Marieke Pieters is master in de Geografie en al meer dan 15 jaar leraar aan het RHIZO in Kortrijk. Ze werkt mee aan de onderzoeksgroep van imec aan de KU Leuven, campus Kulak in Kortrijk als voltijds onderzoeker in het kader van het LECTURE+ project. In dit 2 jaar durende project was het haar taak om samen met het secundair onderwijs de onderzoeksprojecten rond technologische integratie op te zetten
“Met Lab 21.0 hebben we geprobeerd de klas te maken zoals die er volgens ons zou moeten uitzien. We zijn in eerste instantie bij de leerlingen zelf te rade gegaan. Zij zijn de ‘key players’ en zij moeten zich vinden in elke vernieuwing. Het resultaat was bijzonder bevredigend.”

Marieke Pieters

“Ons buikgevoel zei ons dat we goed bezig waren maar was dat ook effectief zo?”
Marieke Pieters

Downloads

Herbekijk de presentatie van Yves Demaertelaere: Gaat leren de school verlaten?

Download presentatie Isabelle Truyen, Ken T'Siobbel en Petra De Pril: Aangepast leeromgeving als sleutel voor innovatief pedagogisch project

Download presentatie Wim Vinckier: Concrete recente cases als mogelijke antwoorden op hedendaagse uitdagingen

Download presentatie Jo Tondeur: De toekomst van leeromgevingen

Download presentatie Marieke Pieters: Een nieuwe leerruimte, kloppend hart van de school

Fotogalerij

Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
Educatieve Disruptie
10 00

Ontvangst

10 30

Welkom en voorstelling partners

10 35

Intelligent relighting in Unesco werelderfgoed dankzij Sylvania

10 40

Yves Demaertelaere, Broeders van Liefde
Gaat het leren de school verlaten? En zijn er dan nog schoolgebouwen nodig?

De technologische wereld ontwricht het onderwijs (alweer). Het onderwijs zag artificiële intelligentie (AI) niet aankomen. Wat eerst sciencefiction leek of een soort hocus pocus, lijkt begin 2023 plots de nieuwe realiteit. Onderwijs heeft zorgen en worstelt opnieuw met implementatie van technologie binnen de bestaande context en schoolorganisatie. Vechten, vluchten of bevriezen. Toelaten, verbieden of omarmen? Nieuwe technologie erbovenop leggen werkt niet. Scholen moeten geen energie steken in het bestrijden van het nieuwe, maar proberen te begrijpen waarom het zich aandient.

Wat is de invloed van deze trends op de het ontwerpen van scholen? Het is niet de sterkste school of organisatie die overleeft, maar diegene die zich het best weet aan te passen aan zijn (veranderende) omgeving.

11 30

Snel & budgetvriendelijk uitbereiden met systeembouw dankzij Hahbo

11 35

Isabelle Truyen, GO! scholengroep 20
Ken T'Siobbel, GO! scholengroep 20
Petra De Pril, GO!
Een aangepaste leeromgeving als noodzakelijke sleutel voor een innovatief pedagogisch project; Small, Medium en Large-oplossingen.

  • Visie en definitie van een innovatief pedagogisch project
  • Voorbeelden van S en M-aanpassingen aan de infrastructuur: verbouwingen met eigen middelen en in eigen beheer
  • Voorbeelden van L: nieuwe gebouwen of grote verbouwingen met middelen van GO! centraal of DB(FM) en met GO! als bouwheer

 

12 20

Zien en gezien worden, zonder veiligheidsrisico's dankzij Beddeleem

12 30

Lunch

Verzorgde broodjeslunch met genoeg tijd om met vakgenoten, collega’s en nieuwe contacten bij te praten.

 

13 30

Wim Vinckier, Detoo architects / School van de Toekomst
Concrete, recente cases als mogelijke antwoorden op de hedendaagse uitdagingen

Niet louter vorm geven aan gebouwen, maar ook aan de samenleving zelf, en ondersteuning bij het zoeken naar strategieën voor de financiële haalbaarheid.

Nog nooit werd zoveel verwacht van het architectenberoep als vandaag. Naast de hogere complexiteit, specialisatie en immer wijzigende en uitbreidende regelgeving die zich vertaald in groeiende administratie, is er ook de grotere maatschappelijke verantwoordelijkheid. Dit niet enkel om op bouwtechnisch vlak duurzame infrastructuur te realiseren, maar evenzeer om mee te denken met onze opdrachtgevers hoe we vorm geven aan onze snel evoluerende samenleving. Scholen zijn bij uitstek een instrument tot gemeenschapsvorming. Daarnaast komt de financiële haalbaarheid vandaag de dag steeds meer onder druk te staan.

Aan de hand van enkele concrete recente cases worden mogelijke antwoorden geïllustreerd op deze hedendaagse uitdagingen in de scholenbouw.

13 50

CO2 gestuurde decentrale ventilatie dankzij Airmaster

13 55

Jo Tondeur, VUB en University of Wollongong
De toekomst van leeromgevingen en wat dit betekent voor ons onderwijs.

Op school, in de bibliotheek, op de speelplaats, buiten, thuis, op de werkplek, in een gevangenis, online, face-to-face of blended, ... in je eigen tempo en op elk moment van de dag. Ongeacht waar of hoe, leerlingen werken vaak in zowel fysieke als digitale ruimtes. Dit betekent dat leerkrachten moeten nagaan hoe zij de mogelijkheden van beide omgevingen kunnen integreren. Dit is echter geen gemakkelijk proces en er is een gebrek aan kennis over hoe zij dit het beste kunnen doen. Van hen wordt verwacht dat zij hun online en fysieke ruimte herontwerpen om nieuwe leerervaringen te ondersteunen. In deze keynote zullen we dit idee onderzoeken. Wordt er iets anders geleerd door blended learning, waarbij leerkrachten leerervaringen ontwerpen door gebruik te maken van zowel digitale als fysieke ruimtes? Tijdens de keynote bespreken we de toekomst van leeromgevingen en wat dit betekent voor ons onderwijs.

14 45

Kleur communiceert danzij Sigma Coatings

14 50

Marieke Pieters, KULAK Kortrijk
Lab 21.0 is het kloppend hart van onze school

School 21.0 is het onderwijsinnovatieproject van RHIZO Lyceum OLV Vlaanderen Kortrijk. Dé blikvanger daarvan is Lab 21.0, een heuse ‘future classroom’. Het concept en de inrichting van Lab 21.0 werd deels geïnspireerd door het Future Classroom Lab (FCL) in Brussel. Lab 21.0 is het fysieke hoofdkwartier, het basiskamp, van School 21.0. Nieuwe of bestaande ideeën die daar – al dan niet met de input van externe partners – ontwikkeld en/of uitgetest worden, moeten zich verspreiden in de rest van de school, en misschien ook erbuiten.

Na 2 jaar onderwijs in het lokaal wilden we weten of ons buikgevoel ook klopte. Werkt de aanpak die wij hanteren? Daarvoor stapten we mee in een onderzoeksproject van KU Leuven naar de lesaanpak binnen technologie-ondersteund samenwerkend leren.

Marieke Pieters brengt het verhaal van de inrichting van dit lokaal, hoe dit de dynamiek binnen de school veranderde en geeft een inkijk in het onderzoek naar deze lesaanpak.

15 15

Slot

Vieruurtje met netwerkmoment

 

B2Build Academy verenigt het volledige bouwteam. Want discipline-overschrijdend denken is de beste garantie voor toekomstgerichte oplossingen. B2Build Academy biedt kennis en inspiratie, trends en evoluties.

Onze partners

logo airmaster
logo knauf
logo sigma coatings
logo dox interieur concepten
“HAHBO”
logo Lab9
Proxyfields
2tec2
Etap Lighting
Proludic
eSave

Wenst u ook contact met het bouwteam in zijn meest brede invulling? Wenst u ook kennisdeling tussen niet-concurrentiële partners? Wenst u ook in contact te komen met sectoriële netwerken? Schoolbouwformule heeft ook een up-to-date database rond de bouwgerelateerde doelgroep. Daarenboven komt u ook in contact met sectorgebonden wetenschappers en kenniswerkers.

Sluit gratis aan bij B2Build Academy en geniet van deze voordelen

  • Toegang tot kennis: seminaries, workshops
  • Toegang tot nieuwe contacten uit het netwerk
  • Toegang tot gerichte events
  • Gratis documentatie- en informatie-aanvragen