Modulaire oplossingen voor een betere akoestiek op school

Dox Acoustics - Stereo mozaiek

Het nieuwe normaal brengt heel wat veranderingen met zich mee. Niet alleen ons persoonlijk leven, maar ook onze professionele activiteiten worden op een andere manier ingevuld.

Vooral scholen en onderwijsinstellingen moeten leren omgaan met een aangepaste infrastructuur en nieuwe maatregelen.

Akoestische aanpassingen op maat

Minder leerlingen per klaslokaal of een andere invulling van de refter of de sporthal? Scholen worden verwacht steeds creatiever om te springen met de bestaande infrastructuur om aan de coronamaatregelen te voldoen.

Doordat er telkens 1,5 meter afstand moet worden bewaard, maken andere ruimtes vaak plaats om dienst te doen als leslokaal. Denk maar aan refters die plots niet meer kunnen worden gebruikt om te lunchen of sporthallen waar geen sportactiviteiten meer kunnen plaatsvinden.

DOX Acoustics - Lecture hall
Dox Acoustics - Kantine
Dox Acoustics - Klaslokaal
Dox Acoustics - Sporthal
DOX Acoustics - Stereo PPP Mersch
DOX Acoustics - Balance school Antwerpen

De nadelen van een slechte akoestiek op school

Grotere ruimtes zoals cafetaria’s hebben vaak een langere nagalmtijd en produceren een slechte akoestiek.

Dit heeft nadelige gevolgen op de leerlingen, maar net zo goed op de leerkrachten.

Enkele gevolgen op een rijtje:

  • vermoeidheid;
  • stress;
  • concentratieproblemen;
  • leerproblemen.

Een  zorgt er namelijk voor dat de leerlingen meer moeite moeten doen om op te letten en dat de leerkrachten hun stem moeten verheffen om verstaanbaar te blijven.

Gelukkig kan er beroep gedaan worden op een legio aan oplossingen van akoestische experts zoals DOX Acoustics. Ze bieden niet enkel soelaas op vlak van de akoestische invulling van een ruimte, maar kunnen meehelpen met het voldoen aan de geldende corona-afstandseisen.

Dox Acoustics - Classroom

Acoustics as a Service (ACaaS)

Om scholen te helpen in ieder lokaal een optimale akoestiek te bieden, werd Acoustics as a Service (ACaaS) in het leven geroepen. 

Deze formule biedt de mogelijkheid om steeds veranderende leeromgevingen op maat aan te passen dankzij huurbare akoestische oplossingen. Dit heeft als gevolg dat je de investering eenvoudig kunt spreiden over 5 jaar. Daarna kan je ACaaS uiteraard nog verlengen.

Klaslokalen worden steeds vaker modulair ingericht. Zo kan een ruimte worden ingedeeld om aan de ene kant te studeren en aan de andere kant te eten. Met de flexibele oplossingen van Acoustics as a Service hoef je geen dure investeringen te doen. 

Een bijkomend voordeel is dat DOX Acoustics je over de hele lijn ontzorgt en op zoek gaat naar de beste akoestische oplossing voor jouw schoolgebouw. Zo hoef jij je hoofd niet te breken over de verschillende mogelijkheden. 

Alle oplossingen worden volledig op maat van de akoestische wensen en eisen van de school opgezet. Werkt jouw school met een bepaalde huisstijl of wil je inzetten op aangename kleuraccenten voor de akoestische inrichting? Contacteer ons; wij bekijken graag met jou de opties!

Website DOX Acoustics

Inspiratie
DOX Acoustics

B2Build Academy verenigt het volledige bouwteam. Want discipline-overschrijdend denken is de beste garantie voor toekomstgerichte oplossingen. B2Build Academy biedt kennis en inspiratie, trends en evoluties.

Onze partners

logo airmaster
logo knauf
logo sigma coatings
logo dox interieur concepten
“HAHBO”
logo Lab9
Proxyfields
2tec2
Etap Lighting
Proludic
eSave

Wenst u ook contact met het bouwteam in zijn meest brede invulling? Wenst u ook kennisdeling tussen niet-concurrentiële partners? Wenst u ook in contact te komen met sectoriële netwerken? Schoolbouwformule heeft ook een up-to-date database rond de bouwgerelateerde doelgroep. Daarenboven komt u ook in contact met sectorgebonden wetenschappers en kenniswerkers.

Sluit gratis aan bij B2Build Academy en geniet van deze voordelen

  • Toegang tot kennis: seminaries, workshops
  • Toegang tot nieuwe contacten uit het netwerk
  • Toegang tot gerichte events
  • Gratis documentatie- en informatie-aanvragen